فضاسازان امین

مشاوره، طراحی، ساخت و اجرای انواع قفسه بندی انبار و فروشگاهی

فضاسازان امین

مشاوره، طراحی، ساخت و اجرای انواع قفسه بندی انبار و فروشگاهی

عوامل مهم به هنگام خرید سیستم قفسه بندی انبار

برای قفسه بندی کردن انبار خود حتما به عوامل مهم به هنگام خرید سیستم قفسه بندی انبار توجه کنید و بررسی کنید که نحوه قرار گرفتن کالای شما در انبار به چه شکلی باشد. به طور کلی دو نوع قفسه بندی ثابت و متحرک برای کالا وجود دارد که با رعایت نکات ایمنی و استاندارد می توانید بهترین قفسه بندی و انبار را برای کالاهای خود داشته باشید.

انواع قفسه بندی انبار و عوامل مهم به هنگام خرید سیستم قفسه بندی انبار

دسته بندی کردن قفسه های انبار به گونه ای درست یکی از عوامل مهم به هنگام خرید سیستم قفسه بندی انبار می باشد. برای این منظور باید بدانید که تنوع بالای سیستم های قفسه بندی برای انبار این امکان را برای انبارداران فراهم کرده است که با هر جنس سازه، شکل و ساختاری که مدنظر دارند انبار خود را قفسه بندی کنند و محصولات خود را سازمان یافته درآن جای دهند.

برای این منظور دو نوع قفسه بندی کلی وجود دارد که عبارت است از قفسه بندی ثابت و متحرک که جنس و شکل سازه را می توانید با توجه به ابعاد و خواست خودتان سفارش دهید. این دو دسته هر یک ویژگی های خاصی دارند و مختص محصولات خاصی تعبیه شده اند که در ادامه این مطلب به آن اشاره خواهیم نمود.

انواع قفسه بندی انبار

انواع قفسه بندی انبار

قفسه بندی ثابت و قفسه بندی متحرک

روش قفسه بندی ثابت همانند روش های سنتی است که قفسه های سیمی و پالت ها را شامل شده و در یک مکان مشخص بدون جابجایی قرار می گیرد. پس از بارگیری کالا، این نوع قفسه بندی کالا را ثابت نگه داشته و می توان گفت برای محصولات بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد و مقرون به صرفه تر است. اما در مقابل به نیروی کار بیشتری برای انبارداری نیاز دارد و گاهی  فضای مورد استفاده برای انبار را محدود می کند.

در مقابل روش قفسه بندی متحرک است که همان طور که از نامش مشخص است محصولات در این  قفسه بندی می توانند جابجا شوند. وجود یک نوار نقاله ثقلی سبب می شود که پالت های قفسه بندی بتوانند از نقطه ای به نقطه دیگر انبار جابجا شوند و دسترسی به کالا سریع تر صورت گیرد. اما از طرفی هزینه بالایی دارد و به دلیل متحرک بودن ممکن است در صورت عدم مراقبت و رسیدگی به تعمیرات بیشتر نیازمند باشد.

قفسه بندی ثابت و متحرک

قفسه بندی ثابت و متحرک

عوامل مهم به هنگام خرید سیستم قفسه بندی انبار

استانداردهای متعددی برای داشتن قفسه بندی مناسب برای انبار وجود دارد تا کالاها با توجه به ماهیت آنها به درستی طبقه بندی و ذخیره شوند. اما به طور باید به نکاتی از قبیل زیر توجه نمود:

سازه می بایست مقاومت کافی داشته باشد و در مراحل طراحی، ساخت و نصب آن دقت نمود تا در آینده موجب مشکلات جدی نشود و از ریزش قفسه ها و کالاها جلوگیری شود.

نحوه چیدن کالاها باید به گونه ای باشد تا از بروز آسیب به آنها از جمله برخورد با زمین یا سقف، نفوذ رطوبت و... به آن جلوگیری شود و اگر کالایی دارای تاریخ مصرف است به گونه ای در انبار چیدمان شده باشد که از تاریخ مصرف آن نگذرد.

مطالب دیگر را از دست ندهید!

از دیگر عوامل مهم به هنگام خرید سیستم قفسه بندی انبار این مورد است هزینه انبارگردانی مناسب و معقول باشد به طوری که با نصب صحیح و چیدمان مناسب راندمان انبار تا جای ممکن بالا برود.

خرید سیستم قفسه بندی انبار

خرید سیستم قفسه بندی انبار

رعایت استانداردها به هنگام قفسه بندی کردن

پس از این که محیط ایجاد انبار مشخص شد کافی است که قفسه هایی را انتخاب کنید که با شرایط محیطی انبار شما سازگاری داشته و مناسب نوع کالای شما باشد.

برای این منظور و توجه به عوامل مهم به هنگام خرید سیستم قفسه بندی انبار لازم است که به ابعاد کالای خود، وزن آن، مقدار و نوع آن توجه کنید تا در فرآیند قفسه بندی و انبارداری دچار مشکل نشوید. به عنوان مثال قفسه بندی های پانل راک به گونه ای است که حتما یک نیروی انسانی می بایست کالا را داخل قفسه بندی قرار دهد. با این حال اگر کالای شما وزن خیلی بالایی داشته باشد، عملا این قفسه بندی برای شما بدون استفاده خواهد بود.

بنابراین حتما به استاندارد های لازم برای قفسه بندی دقت کنید و متناسب با شرایط محیط و کالای خود قفسه بندی تان را انتخاب کنید.

استانداردهای قفسه بندی

استانداردهای قفسه بندی

استاندارد های ایمنی قفسه بندی کردن انبار

از دیگر عوامل مهم به هنگام خرید سیستم قفسه بندی فلزی انبار در نظر گرفتن این مساله است که هنگام بروز حوادث غیر منتظره مانند آنش سوزی، سقوط کالا، تخریب شدن قفسه ها و... اصول ایمنی که باید رعایت شود کدام است و چه نکاتی را باید به منظور جلوگیری از بروز این حوادث رعایت کرد.

برای رعایت عوامل مهم به هنگام خرید سیستم قفسه بندی انبار لازم است بدانید  که جنس قفسه ها اهمیت بسیاری دارد و معمولا اگر از جنس فلزی باشند مقاومت و ایمنی بیشتری خواهند داشت. علاوه بر آن پوشش ضد زنگ می تواند این متریال را در مقابل فرسایش و مواد خورنده محفوظ نگه دارد.

توجه داشته باشید که رعایت توازن در قسمت های مختلف قفسه بندی ها باید رعایت شود تا کالا از خطر ریزش در امان باشد و در صورتی که از لیفتراک برای حمل و نقل کالاها استفاده می کنید حتما از رنگ آمیزی مسیر استفاده کنید تا بروز خطر ریزش کالا به دلیل برخورد با لیفتراک نیز کم شود.

استاندارد های ایمنی قفسه بندی کردن انبار

استاندارد های ایمنی قفسه بندی کردن انبار

جلوگیری از بروز آتش سوزی با قفسه بندی مناسب انبار

یکی از مهمترین و البته رایج ترین مشکلاتی که ممکن است متوجه انبارها باشد آتش سوزی است. برای جلوگیری از بروز آتش سوزی لازم است اقدامات اولیه و عوامل مهم به هنگام خرید سیستم قفسه بندی انبار رعایت شود.

در صورتی که کالای قابل اشتعال دارید حتما آن را به صورت جداگانه و دقیق قفسه بندی کنید.

قفسه هایی محکم و قوی برای کالای خود در نظر بگیرید و کالا را به صورت استاندارد چیدمان کنید.

حتما از سیستم های کنترل کننده دما و کپسول های اطفا حریق جهت جلوگیری از وقوع و گسترش یافتن آتش سوزی استفاده کنید.

حداکثر کردن فضای انبار با قفسه بندی عمودی

امروزه قفسه بندی انبار اهمیت ویژه ای را در بین انبارداران دارد. برای استفاده بهینه از فضای انبار می توانید به حداکثر کردن فضای انبار با قفسه بندی عمودی توجه کنید. این نوع قفسه بندی کمک موثری را برای افزایش کارآمدی انبار شما خواهد داشت و می توانید به راحتی به کالای خود دسترسی داشته باشید.

قفسه بندی مناسب انبار

قفسه بندی کردن مناسب انبار و حداکثر کردن فضای انبار با قفسه بندی عمودی یکی از راهکارهای موثر برای بالا بردن فضا برای انبار کردن کالا است. برای بهره گیری از بیشترین فضای موجود در انبارها بهتر است با توجه به نوع کالا و ویژگی های آن، نیروی کار، جریان محصول و... به حداکثر کردن فضای انبار با قفسه فلزی عمودی پرداخته شود.

برای این که بتوانیم محصولات متنوعی را در انبار نگهداری کنیم، یکی از شیوه های موثر استفاده حداکثری از فضای موجود است. به طوری که در مقابل، دسترسی اپراتور و کارگران به کالاها کار سختی نباشد. از این رو قفسه بندی مناسب انبار راهکاری اساسی برای انبار کالا می باشد.

قفسه بندی انبار

قفسه بندی انبار

حداکثر کردن فضای انبار با قفسه بندی عمودی

معمولا برای اندازه گیری ابعاد یک مکان از فضای کف و متراژ آن در متر مربع و به صورت دو بعدی استفاده می کنند. شما نیز در صورتی که به فضای خارج از انبار خود فکر کنید شاید به فضای داخلی کمتر اهمیت دهید. اما لازم است بدانید که با گسترش دادن انبار خود تنها هزینه های خود را افزایش داده اید و به افراد بیشتری برای مدیریت کارهای انبار نیاز خواهید داشت.

بنابراین برای اینکه فضای انبار شما حداکثر کارایی را داشته باشد و بتوانید کالاهای زیادی را در آن جای دهید، حتی اگر متراژ کمی داشته باشد، حداکثر کردن فضای انبار با قفسه بندی عمودی است. شاید کمتر به فضای بالایی انبار خود توجه کرده باشید ولی قطعا پتانسیل بیشتری برای قفسه بندی خواهد داشت و شما را از شر هزینه های عملیاتی اضافه برای انبار و نگهداری از کالا مبرا می کند. به روش حداکثر کردن فضای انبار با قفسه بندی عمودی، قفسه بندی سه بعدی نیز گفته می شود که روشی بسیار کارآمد در قفسه بندی انبار است.

قفسه بندی عمودی انبار

قفسه بندی عمودی انبار

قفسه بندی چرخشی عمودی

این نوع قفسه بندی هزینه بالایی دارد اما با این وجود توان نگهداری کالاهایی همچون تجهیزات نظامی، مواد غذایی، دارو و... را که شرایط خاص و ویژه ای را برای نگهداری می طلبند دارد. این قفسه ها دارای چرخش دورانی هستند و به دلیل هوشمند بودن، قابلیت حرکت به بالا و پایین و اجرای فرمان شما برای دسترسی به کالای مورد نظر را دارند. این فرآیند سبب دسترسی سریع تر به کالا خواهد شد.

قفسه بندی چرخشی عمودی که نام دیگر آن روتو اسمارت است، به دلیل قابلیت هایی که دارد، زمانی را که اپراتور می بایست با استفاده از نردبان و یا خم و راست شدن، به جستجوی کالا بپردازد را کوتاه تر کرده و سریع تر کالای مورد نظرتان را پیدا خواهید کرد.

قفسه بندی چرخشی عمودی

قفسه بندی چرخشی عمودی

استفاده از قفسه بندی عمودی و حداکثر کردن فضای انبار با قفسه بندی عمودی

همانطور که پیشتر گفته شد اگر تنها بخواهید از فضای کف انبار استفاده کنید، نیازمند داشتن متراژ وسیعی انبار خواهید بود که علاوه بر هزینه گزاف اجاره، اپراتورهای بیشتری برای انبارداری نیاز خواهید داشت و در کل هزینه های انبارداری شما مبلغ هنگفتی خواهد شد.

این مساله در حالی است که استفاده از فضای حداکثری برای ذخیره سازی اقلام بسیار به صرفه تر خواهد بود و شما تنها با حداکثر کردن فضای انبار با قفسه بندی عمودی قادر هستید بسیاری از هزینه های اضافی انبارداری را حذف کنید.

حداکثر کردن فضای انبار با قفسه بندی عمودی

حداکثر کردن فضای انبار با قفسه بندی عمودی

استفاده از فضای عمودی انبار چه پارامترهایی دارد؟

ممکن است فکر کنید که با قرار دادن چند پالت روی هم از فضای عمودی انبار خود استفاده کرده اید اما گاهی انجام این کار نه تنها مفید نیست بلکه باعث سردرگمی و کاهش کارآمدی خواهد شد.

زمانی که شما چندین پالت را روی هم قرار دهید، کارگران برای یافتن کالای مورد نظر گاهی ناگزیر هستند تمام کالاها را جابجا کنند و دوباره پالت ها را به حالت اولیه برگردانند. بنابراین این روش چندان کارآمد نیست.

علاوه بر سخت بودن جستجو، ایمنی این روش به مراتب پایین تر از روش های موثر حداکثر کردن فضای انبار با قفسه بندی عمودی خواهد بود و احتمال افتادن کالاها، برخورد لیفتراک و... بالاست.

عوامل قابل توجه برای انبار کالا

نکات قفسه بندی عمودی انبار

عوامل قابل توجه برای انبار کالا و استفاده حداکثری از فضای عمودی انبار

در صورتی که استانداردهای موجود برای انبار کردن کالا را در نظر نگیرید بدون شک نیاز به صرف انرژی و هزینه زیادی خواهید بود. بهتر است بدانید که امروزه روش های نوین و راحتی برای انبار کالا وجود دارد که اپراتور به راحتی و با صرف حداقل زمان ممکن می تواند به کالای مورد نظر دست پیدا کند و سفارشات را آماده کند.

اما در کنار این موارد بهتر است توجه داشته باشید که انبارداری به خودی خود کار ساده ای نیست و برای جلوگیری از خطرات احتمالی و زیان های احتمالی که ممکن است به کالاها یا اشخاص وارد شود، بهتر است استانداردهای مهم و قابل توجه را در نظر گرفت و ایمنی انبار را بالا برد.

مطالب دیگر را از دست ندهید!

توجه داشته باشید که از چه متریالی برای قفسه بندی انبار استفاده می کنید، جنس سازه و همینطور مقاومت آن در برابر فشار و سنگینی کالا (با توجه به وزن و حجم کالا) عاملی مهم برای ایمنی کالاها به شمار می رود. گاهی سهل انگاری در این مسئله می تواند خسارت های اساسی وارد آورد از جمله ریزش کالاها، وارد شدن صدمه به افراد و کالاها و...

توجه داشته باشید کالا به گونه ای چیدمان شود که علاوه بر رعایت نکته حداکثر کردن فضای انبار با قفسه بندی عمودی، از رطوبت، تماس با سقف یا کف و در معرض فشار قرار گرفتن، سرما و گرمای نامتعارف و... در امان باشد

آشنایی با ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک

معمولا در انبارها از انواع سیستم قفسه بندی با توجه به چند مورد مهم استفاده می شود. انتخاب درست و هوشمند سیستم قفسه بندی باعث می شود تا فضای انبار گسترده تر و جابجایی محصولات با سهولت بیشتری همراه باشد. با ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک آشنا می شویم.

انواع سیستم قفسه بندی در انبار

بیشتر انبارها بسته به این که از چه محصولاتی در آن نگهداری می شود و فضای انبار چه مقدار است دارای سیستم قفسسه بندی مختلفی است. بعضی از افراد هنوز به صورت سنتی از انبارهای خود استفاده می نمایند. معمولا در این انبارها با کمی آشفتگی مواجه هستیم و تنها با حضور خود مسئول انبار می توان از موقعیت مکانی هر محصول در انبار اطلاع به دست آورد. اما بدون حضور وی جابجایی و حمل محصولات عملا کاری غیر ممکن است. اما در بعضی دیگر از انبارها انتخاب سیستم قفسه بندی آن چنان با دقت و فکر صورت گرفته است که با آشنایی با سیستم انبار داری هر فرد خود می تواند از وضعیت موجودی انبار و محصولات دپو شده در آن  اطلاع داشته باشد.

قفسه بندی پالت راک ازانواع قفسه بندی در انبار است که با آشنایی با ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک به خوبی می توان از فضای انبار تا چندین برابر فضای واقعی آن استفاده نمود.

انواع سیستم قفسه بندی در انبار

انواع سیستم قفسه بندی در انبار

قفسه بندی پالت راک در انبار داری

در این نوع سیستم که بیشتر برای نگهداری محصولات با وزن بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد اقلام بر روی پالت در محل مورد نظر قرار می گیرند. هر قفسه شامل چندین پالت است. این پالت را بسته به وزن محصولات می تواند تا ارتفاع های مختلف از سطح انبار قرار گیرند. جابجایی نیز توسط دستگاه هایی که برای همین منظور برای انبارها در نظر گرفته شده است انجام می شود. لیفتراک ها از مهم ترین دستگاه های حمل محصولات در این انبارها هستند که با توجه به فضای قابل حرکت در اندازه های مختلف در هر انبار برای جابجایی اقلام مورد استفاده هستند. علاوه بر لیفتراک ها از بالابرها نیز می توان برای جابجا نمودن محصولات استفاده نمود. بسته به این که در هر پالت از چه محصولی نگهداری می شود می توان از انواع دیواره دار و یا بدون دیواره آن استفاده نمود. اما ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک به شما این امکان را می دهد تا کالاها یا محصولات نگهداری شده در انبار را بدون نیاز به حرکت اختصاصی تنها با یک صفحه نمایشگر به سادگی تحت کنترل داشته و انجام دهید.

قفسه بندی پالت راک  

قفسه بندی پالت راک

ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک

همان گونه که از نام این قفسه بندی مشخص است استفاده از یک سیستم محرکه به این نوع قفسه بندی به آن ویژگی حرکت را بخشیده است. اما نیروی محرکه در این نوع قفسه بندی می تواند به دو صورت مجزا و یا مشترک هر قفسه را به حرکت در آورد. حرکت قفسه ها در این نوع سیستم قفسه بندی یکی از مزیت های بزرگ آن محسوب شده که باعث استفاده بیشتر از فضای انبار و سهولت در جابجایی می شود. برای آشنایی با ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک می توان گفت که در این نوع سیستم استفاده از یک صفحه نمایشگر امور انبار داری را کنترل و راحتی بیشتری برای کاربران آن به همراه می آورد.

مطالب دیگر را از دست ندهید!

قفسه بندی پالت راک اتوماتیک

قفسه بندی پالت راک اتوماتیک

موارد استفاده از قفسه بندی پالت راک اتوماتیک

به دلیل سهولت در جابجایی و سرعت در حمل محصولات این نوع قفسه بندی بیشتر برای محصولات بسیار سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. اما تنها محصولات سنگین در این سیستم نگهداری نمی شوند. محصولاتی نظیر قطعات یدکی، یا مواد اولیه کارخانجات نیز از اقلام نگهداری شده با استفاده از ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک است. کلیه محصولات و یا مواد در این سیستم بر روی پالت ها نگهداری شده و با استفاده از ماشین های مخصوص حمل کالا در انبار مانند لیفتراک با سرعت بیشتری جابجا می شوند. در این انبارها فضای کافی برای حرکت این ماشین ها در نظر گرفته می شود. زیرا به دلیل وزن سنگین و حجم زیاد هر یک از محصولات جابجایی با دست اصلا امکان پذیر نبوده و باید حتما توسط این دستگاه ها حمل و نقل اقلام انجام شود.

موارد استفاده از قفسه بندی پالت راک اتوماتیک

موارد استفاده از قفسه بندی پالت راک اتوماتیک

مزیت استفاده از ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک

این نوع سیستم قفسه بندی با توجه به وزن محصولات نگهداری شده در انبار قابل انجام است. طراحی نیز با توجه به ابعاد و تحمل وزن بار صورت می گیرد. تعیین دهنه بازوها و طراحی فریم قفسه بندی از ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک است. علاوه بر آن این نوع قفسه بندی دارای چند مزیت بزرگ است که عبارتند از:

  • از ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک می توان به سهولت مدیریت موجودی انبار اشاره نمود.
  • اطلاع از موجودی هر انبار تنها با استفاده از دستگاه های کد خوان.
  • کاهش هزینه ها به دلیل استفاده مکانیکی جابجایی محصولات.
  • افزایش فضای نگهداری اقلام از 300 تا 500 در صد.
  • صرفه چویی در هزینه ها و نیروی کار.
  • کم  کردن خطر بروز آسیب های احتمالی ناشی از جابجایی و تصادف در فضای انبار.
  • از ویژگی های قفسه بندی فلزی پالت راک اتوماتیک علاوه بر انبارها می توان در سردخانه ها به دلیل وزن زیاد کالاها در این فضاها نیز سود برد.
  • سرعت در دسترسی به هر پالت بدون این که نیاز به هر گونه جابجایی پالت های دیگر باشد.
  • انبار داری راحت و ساده تر با استفاده از ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک.

مزیت استفاده از ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک

مزیت استفاده از ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک

نکات مهم در استفاده از قفسه بندی پالت راک اتوماتیک

این نوع سیستم که قفسه بندی موبایل راک نیز شناخته می شود از بهترین گزینه ها در انبارهای نگهداری از محصولات بسیار سنگین است. اما برای این که این نوع قفسه بندی بیشترین استفاده را در انبار داشته باشد باید به چند نکته مهم توجه نمود.  

  • پالت ها در این قفسه بندی می تواند در انواع چوبی، پلاستکی، فلزی، سرامیکی و یا انواع دیگر طراحی و تولید شوند. اما بهتر است با توجه به وزن محصول نگهداری شده از بهترین متریال جهت ساخت پالت راک اتوماتیک استفاده نمایید.
  • از ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک ارتفاع این نوع قفسه بندی تا حدود 12 متر است. برای همین با توجه به ارتفاع سقف انبار می توان از ارتفاع های مختلف آن استفاده کرد.
  • این سیستم به یک نمایشگر گرافیکی قابلیت اتصال دارد. استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری نیز به مزیت این نوع سیستم در انبار می افزاید.

با آشنایی با ویژگی های قفسه بندی پالت راک اتوماتیک می توانبد با استفاده از رایانه با سرعت و سهولت بیشتری جابجایی محصولات را در انبارها انجام داده و در هزینه های نگهداری تا مقدار زیادی صرفه جویی نمایید.