فضاسازان امین

مشاوره، طراحی، ساخت و اجرای انواع قفسه بندی انبار و فروشگاهی

فضاسازان امین

مشاوره، طراحی، ساخت و اجرای انواع قفسه بندی انبار و فروشگاهی

استاندارد قفسه بندی انبار چیست؟

رعایت کردن استاندارد قفسه بندی انبار باعث افزایش محیط برای ذخیره سازی و و نگهداری کالا و محصولات مختلف می شود. با استفاده از این رویه می توان میزان کارایی و راندمان انبارداری را بالا برد و از بروز خسارات جانی و مالی جلوگیری کرد. اگه شما هم صاحب یا مدیر انباری هستید و قصد دارید تا کالاهای خود را به صورت استاندارد در انبار خود جایی دهید لازم است تا انتهای مطالب با همراه شوید تا با موارد و کاربردهای استاندارد قفسه بندی انبار آشنا شوید.

معرفی استاندارد قفسه بندی انبار

امروزه بسیاری از انبارداری های شرکت های بزرگ و کوچک، محصولات و کالاهای خود را به صورت استاندارد در انبار خود نگهداری می کنند. یکی از مهم دلایل استفاده از روش استاندارد قفسه بندی انبار، این است که میزان ایمنی جانی و مالی و کارایی محیط را به طور چشمگیری افزایش می دهد. سیستم استاندارد قفسه بندی انبار از تکنولوژِی روز بهره برده و باعث ایجاد تغییر و تحولات زیادی در سیستم انبارداری شده است، یکی از مهمترین این تغییرات و تحولات، افزایش امکان جابجایی سریع و چینش بهینه کالا های می باشد به طور که در مدت زمان کمتری می توان کالای موجود در لیست خرید مشتری را تهیه و آماده کرد. این سیستم به دو دسته مختلف با ویژگی های منحصر به فرد تقسیم بندی می شود که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد. 

استاندارد قفسه بندی انبار

استاندارد قفسه بندی انبار

آشنایی با انواع استاندارد قفسه بندی انبار

همانطور که پیشتر گفتم، سیستم استاندارد قفسه بندی انبار به دو شکل مختلف طراحی و ساخته می شود، شکل های قفسه بندی استاندارد به دو شکل زیر می باشد:

  • قفسه بندی ثابت: در این شکل از سیستم، قفسه ها به صورت ثابت بوده و امکان جابجایی قفسه ها بسیار سخت و دشوار است. این سیستم خود دارای اجزای قفسه بندی راهرو باریک، بازویی، مشبک و قفسه بندی پالت است.
  • قفسه بندی متحرک: در این سیستم، برخلاف دسته قفسه بندی ثابت، امکان جابجایی را دارد. از اجزای این شکل از سیستم می توان به قفسه بندی شاتل، قفسه بندی خود تغذیه اشاره نمود.

انواع استاندارد قفسه بندی انبار

انواع استاندارد قفسه بندی انبار

دلایل اهمیت رعایت استانداردهای قفسه بندی انبار

نه تنها در بخش قفسه بندی انبار، استاندارد تعریف شده است بلکه در زمینه های مختلف نیز استانداردهایی وجود دارد، استانداردی که تاثیرات مطلوبی بر روی روند کار و یا کالا می گذارد. این بخش قفسه بندی انبار نیز، شامل استانداردهایی در بخش های نصب و چیدمان و دسترسی به کالاهای انبار می باشد، این استاندارد ها شامل موارد زیر است:

  • باید مراحل ساخت طراحی، ساخت و جوشکاری سازه و بدنه قفسه بندی پالت راک، پانل راک به گونه ای باشد که از مقاومت بالای برخورد دار باشد.
  • اجزا و بدنه سازه باید به صورت درست نصب شوند تا شاهد ریزش قفسه و کالاها نباشیم.
  • کالا و محصولات باید به گونه ای چیده شوند تا هیچ آسیبی به شکل های نفوذ نم و برخورد به سایر اجسام و آتش سوزی وارد نشود.
  • جای محصولات و کالا در انبار ها باید به شکلی باشد که جمع آوری محصولات و کالا آسان و سریع باشد.
  • با رعایت استاندارد های قفسه بندی کالا میتوان جلوی گذشت تاریخ انقضا محصولات را گرفت.

رعایت استاندارد در قفسه انبار

رعایت استاندارد در قفسه انبار

معایب نصب قفسه بندی انبار به صورت غیر استاندارد

معایب نصب قفسه بندی انبار به شکل غیر استاندارد به عوامل مختلفی مانند جنس و نوع قفسه مورد استفاده بستگی دارد. در صوتی که قفسه ها به صورت آهنی و از جنس فولاد ساخته شده باشند، این احتمال وجود دارد تا در محیط مرطوب زنگ بزنند و موجب خرابی کالاهای قرار گرفته در روی قفسه ها شوند که برای جلوگیری از این موضوع باید هر چند وقت یکبار، اقدام به رسیدگی و ترمیم قفسه های مورد استفاده کرد.

پرطرفدارترین مطالب تیم فسازان امین را از دست ندهید!

از دیگر معایب بکارگیری قفسه های انبار به شکل غیر استاندارد می توان به مسدود شدن محل رفت و آمد کارگران اشاره کرد. علاوه بر آن غیر استاندارد بودن چینش کالاها باعث می شود تا برای جمع آوری هر محصولی نیاز به جرثقیل و بالابر شد.

قفسه بندی غیر استاندارد انبار

قفسه بندی غیر استاندارد انبار

نکاتی درباره استاندارد قفسه بندی انبار

مهمترین نکته ای که در سیستم استاندارد قفسه بندی انبار باید به آن توجه داشت این است که باید جنس قفسه ها مرغوب ساخته شده باشد و از قفسه هایی به اندازه مناسب به کار گرفته شود در غیر این صورت پس از مدتی برای جلوگیری از ضرر به کالا ها مجبور به جایگزینی آنها خواهید شد که هزینه زیادی را در بر خواهد داشت.

یکی دیگر از نکاتی که باید درنظر داشت این است که محل قرارگیری قفس ها باید به گونه ای باشد که در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشد و یا در محیط مرطوب نصب نشود چرا که این عمل باعث از بین رفتن و خراب شدن محصولات می شود. برای اینکه خیالمان از بابت همه این موارد راحت شود می توان برای ساخت و نصب قفسه ها از شرکت های بهره برد که در زمینه این تخصصی داشته و اطمینان به کارشان را به توان تضمین کرد.

قفسه بندی انبار استاندارد

قفسه بندی انبار استاندارد

کد انبار چیست؟

همه انبارداری ها به منظور رعایت داشتن استاندارد قفسه بندی انبار و همکاری با شرکت های بزرگ صادرات و واردات نیاز دارند تا از سامانه جامع انبار، کد انبار و یا شناسه یکتا دریافت نمایند. این کد نیاز جامع شرکت های بزرگ صادرات و واردات به کنترل ورود و خروج کالا و همچین کنترل میزان مواد ورود و خروج شده را فراهم می کند. این کد علاوه بر مواردی که گفته شد دارای کاربردهای زیر می باشد.

  • امکان شفاف سازی اطلاعات و مدیریت بهتر کالاهای موجود در انبار را فراهم می کند.
  • کمک زیادی در زمینه تجارت و حمل نقل کالا در کشور میکند.
  • باعث یکپارچه سازی مدیریت انبارها در سطح کشور می شود.  
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.